Ledeno mrzlo aprilsko jutro, s snegom prekriti bližnji hribi še od sinočnjega dežja oz. snega in temperature okoli ničle … pa vendar jasno nebo z nekaj oblački in obet dobrega vremena za dan na poligonu za trening na Vranskem.
Dobro označena pot (kljub temu da imaš zaradi obvoza po
skorajda poljski poti občutek, da boš ravnokar zapeljal komu na dvorišče)
pripelje do ogromne stavbe in še večjega poligona/dirkališča, ki te prevzame,
če ga vidiš prvič. Odlično. Človek se kar naenkrat počuti kot v ekskluzivni
epizodi Top Gear in v mislih že dirka po vijugah z najnovejšim Veyronom. Meglice se podijo nad poligonom in sušijo ostanke dvodnevnega intenzivnega dežja.
Pričakovanje naraste na maksimum.
Prijazna receptorka naju ob prihodu preveri, prijazno si
pokimamo z drugimi udeleženci in dovolj časa je za malo kavico pred samim
pričetkom. Čakamo kolega, ki ima smolo s svojim vozilom - motor ne vžge, kot bi moral. Izpraznjen
akumulator? Nihče ne ve. Zelo nerodna zadeva za začetek jutra.
Ena izmed zahtev je, da prideš na tečaj s preverjenim (predhodno servisiranim) vozilom, saj v nasprotnem primeru zelo verjetno oviraš druge udeležence oz. moraš izpustiti poglaviten del, poligon. Mladeniču fantje AMZS priskočijo na prvo pomoč in mu motor ročno priklopijo na svoje akumulatorje. Nas pa odpeljejo v učilnico.
Ena izmed zahtev je, da prideš na tečaj s preverjenim (predhodno servisiranim) vozilom, saj v nasprotnem primeru zelo verjetno oviraš druge udeležence oz. moraš izpustiti poglaviten del, poligon. Mladeniču fantje AMZS priskočijo na prvo pomoč in mu motor ročno priklopijo na svoje akumulatorje. Nas pa odpeljejo v učilnico.
Pomoč v sili – priklop
na akumulator šolskega vozila na Vranskem
Dopoldanski, teoretični del, je strokovno na dovolj visokem
nivoju, da vsak lahko najde nekaj zase. Teorija mehanike motorja, pospeševanja,
ustavljanja/zaviranja, specifike različnih gum, upoštevanje vidnih in nevidnih
faktorjev (predvidevanje), in še mnogo drugih informacij.
Vojko Safran, inštruktor nas zasliši glede nivoja vožnje posameznika (štejejo prevoženi kilometri) in nam zastavlja različna vprašanja na temo našega razumevanja prometnih pravil in obnašanja na cesti. Sproža splošno debato glede opreme, načina vožnje, speljevanja ovinkov in mnogih drugih manevrov, s katerimi se motorist srečuje vsakodnevno.
Vojko Safran, inštruktor nas zasliši glede nivoja vožnje posameznika (štejejo prevoženi kilometri) in nam zastavlja različna vprašanja na temo našega razumevanja prometnih pravil in obnašanja na cesti. Sproža splošno debato glede opreme, načina vožnje, speljevanja ovinkov in mnogih drugih manevrov, s katerimi se motorist srečuje vsakodnevno.
Kje ima guma boljši
oprijem? Ima povsod enakega ali drugačnega?
Vse skupaj je zelo poučno in polno dobrih napotkov. Predstavi
nam tudi tehniko odmikanja, za katero veliko motoristov sliši zgolj v teoriji,
a je nikoli ne preizkusi.
»Nič ne skrbite, jo bomo že preizkusili v praksi,« se nam namuzne. »Teorija ni nič, če ne preizkusiš v živo!«
»Nič ne skrbite, jo bomo že preizkusili v praksi,« se nam namuzne. »Teorija ni nič, če ne preizkusiš v živo!«
Poglejmo, kolikšna je
zaviralna pot pri 50 km/h v primerjavi s 100 km/h
Res se kmalu premaknemo na praktični del in dinamiko, kot
pravi Vojko vijuganju med blagimi in bolj ostrimi ovinki poligona. Za začetek
vijuganje med stožci, kjer nas pridno ustavlja in vsakega popravlja. Drža rok,
telesa, nagib, tehnika odmika … vsakemu pove svoje in zdi se, da z lahkoto
spremlja vse.
»Daj vsaj dva prsta na zavoro! In nenehno imej roke na sklopki!«
»Bolj enakomerno po plinu, ne tako dinamično!«
»Lepo počasi vozi za ostalimi in vijugaj!«
»Pospeši, vrsta je za tabo, pa samo 30 na uro se peljemo!«
Čisto vsak krog se da narediti kaj novega in preizkusiti
docela novo tehniko za marsikaterega udeleženca v praksi. Tehnika odrivanja
omogoča veliko večjo dinamiko motorja pri nižji hitrosti ter večjo stabilnost
voznika.
Vedno inštruktor
najprej pokaže, kaj bomo delali, šele potem nas spusti na poligon
Nekaj krogov »dinamike« - torej vijuganja po poligonu
Vransko, kratek odmor za kosilo in takoj zatem prehod na mali šolski poligon,
ki je izrisan na levi strani stavbe.
Tako dekleta kot fantje z veseljem pričakujemo poizkus
vijuganja na res mali površini. Potrebno je pokazati dobro znanje obračanja
glave, obvladovanja vozila in različnih smeri vožnje, hitrega spreminjanja in
obračanja za 180 stopinj. Kar težak zalogaj za prenekaterega motorista in absolutno
stvar, ki jo je potrebno nenehno vaditi in obnavljati. Tudi midva malemu poligonu
posvečava na začetku sezone največ energije.
Dekleti v veselem
pričakovanju svojega vijuganja po mini poligonu Vranskega
Nekaterim gre bolje, nekaterim malce slabše. Vojko usmerja
vsakega in daje sproti navodila za izboljšavo tehnike. Na koncu dneva je, v
kolikor mu slediš in zaupaš, lahko viden očiten napredek v načinu tvoje vožnje.
Ne samo da popolnoma korektno vodi, tudi opozarja na stvari, ki jih lahko vidi
samo neodvisen opazovalec in strokovnjak. Zlahka bi na poligonu preživeli še
nekaj ur in še bi imela občutek, da ni dovolj. Na vsak način se splača
izkoristiti vsako minuto ponujenega časa na Vranskem.
Filmček poligončkanja: https://youtu.be/VbGHCwFX-g0
Trening posameznega elementa se prekine z »dinamiko«, kjer
se veselo podimo po terenu, poizkušamo bolje in bolje speljati mnoge ovinke
poligona. Tudi hitrost vožnje se pospešuje. Vojko se na vsake toliko ustavi, da
bi popravil držo posameznika, mu sugeriral boljši način vožnje ali pa povprašal
glede svojega zadnjega napotka.
»Uporabljaš zadnjo zavoro? Ali vse štima? Ti gre bolje?«
»Uporabljaš zadnjo zavoro? Ali vse štima? Ti gre bolje?«
Konstantno vprašanje, ki nas opominja na pomen zadnje zavore
in možnosti, ki jih uporaba odpira. Izpeljava ostrega kroga ali zavoja z
uporabo zadnje zavore postaja mala malica, obrat za 180 stopinj tudi. S tehniko
odmika pa tudi še tako navidez težki ovinki pri mali hitrosti ne predstavljajo
nikakršne ovire.
Vojko pri standardnem
opominjanju na vožnjo posameznika in preverjanju upoštevanja napotkov
Nadaljujemo s hitrim ustavljanjem pred oviro, ki zna pri
večji hitrosti predstavljati večji problem, kot si motorist lahko zamišlja. Vojko
večkrat opozori na pomen hitrosti na zavorno pot in nevarnosti, ki jo lahko silovito
ustavljanje predstavlja. Pomembno je imeti pravo držo, pravo sekvenco gibov in
obe nogi na tleh. Sledi preizkus v praksi pri različnih hitrostih.
Čakanje na vrsto za
zasilno ustavljanje pri 50-70 km/h.
Sledi izogib oviri, najprej brez zaviranja in potem še z
zaviranjem in obvozom ovire. Višja kot je hitrost, bolj je potrebno biti
skoncentriran.
»Ne vozi tako na ozko! Predstavljaj si, da je tu betonski zid. To pomeni, da si se ravnokar zaletela vanj!« opozarja Vojko. »Še enkrat!«
»Ne vozi tako na ozko! Predstavljaj si, da je tu betonski zid. To pomeni, da si se ravnokar zaletela vanj!« opozarja Vojko. »Še enkrat!«
Za zaključek nam predstavijo tudi trail motorje – brez
sedežev. Izredno kondicijsko naporni in težki za obvladovanje. Zelo dobro je
potrebno obvladovati tako sklopko kot plin, pa tudi držo. Nenehna pokončna drža
dodobra skuri še tako visok nivo energije. Nekaterim gre bolje, nekaterim malce
slabše. Nazadnje smo vsi nasmejani in dobre volje. Tako »igračko« bi z veseljem
imel vsak doma. J
Intenzivni tečaj za motoriste na Vranskem se je izkazal za zelo
intenziven in dinamičen, naporen in primeren tako za začetnika kot za že
izkušenega motorista. Nič ne bi bilo narobe, če bi si vsakič pred začetkom
sezone privoščil ta tečaj, da se ponovno varno vključiš v promet in navadiš na
dinamiko, ki jo prinaša vožnja na motorju. Predvsem velja za tiste, ki imamo
jeklene konjičke čez zimo lepo na toplem. Vsekakor priporočava tečaj vsakemu
motoristu, ne glede na nivo znanja in izkušenj, let vožnje in kilometrov, saj …
kakor na Vranskem pravijo - si vedno
lahko še boljši voznik.
Na poligonu sva se podila Gregor in Maja, tečaj intenzivne vožnje motorja na Vranskem, 17.4.2017.
Več informacij o tečaju https://www.amzs.si/cvv
Več informacij o tečaju https://www.amzs.si/cvv
Ni komentarjev:
Objavite komentar