5. del - Trening, trening, trening
Torej, zdaj si lepo opremljen
s članki v časopisju, kjer seveda pišejo samo še o nesrečah motoristov, na
facebooku samo še grozljive zgodbe bereš, kako je nevarno voziti motor, razne
jokice objavljajo video posnetke dogodivščin na cesti in počasi že obupuješ nad
motociklizmom.
Prav, raje nehaj. Motociklizem
ni za takšne. Motociklizem je za tiste, ki rinejo naprej, ki radi premagujejo
težave, ki vedo, kaj imajo od tega. Če omahuješ, ker si prestrašen, nisi
pripravljen nič narediti zase, za svoje znanje in boš slej kot prej uresničil
svoje najgloblje strahove.
Trening, trening in še enkrat trening. Vsaka furca je trening! |
Vsi ostali pa se morajo vožnje
motocikla nekje naučiti. Ko sem se začel privajati na motocikel, so bile na
cesti popolnoma drugačne razmere, kot so sedaj. Mobiteli so bili redki, gostota
prometa je bila veliko manjša, ni bilo toliko dnevnih migracij, ipd. Seveda,
ceste so bile slabše, ampak se je dalo čisto lepo prebroditi prva leta, ne da
bi se kaj strašnega dogajalo. No, se je, ampak tudi nismo bili tako zelo
občutljivi kot novejše generacije.
Dejstvo je, da nam mediji in
razne agencije za varnost v prometu servirajo nekoliko izkrivljeno sliko, kaj
to varnost je. V večini primerov bo v zvezi z varnostjo govor samo o alkoholu
in hitrosti, kaj več pa tile že ne znajo več povedati.
Aja, agencija za varnost
zna še kakšen nov znak postaviti, saj – kot je njen direktor slikovito
(bi raje uporabil kakšno sočnejšo besedo, ki bi veliko bolj primerno opisala
»slikovitost« intervjuja) opisal v intervjuju za RTV SLO – če bi zmanjšali
hitrost za 2 km/h, bi bilo x nesreč manj. BINGO, če bi pa vsi ostali doma, pa
ne bi bilo prometnih nesreč. OK, zdaj me je malo zaneslo, dajmo se vrnit nazaj
na temo.
Če si prebral moje prejšnje zapise, se ti počasi že svita, kaj mislim,
da je povečuje varnost v prometu – obvladovanje okolice in pravilna, odločna
reakcija na dogodke v okolici. Je pač tako, da moraš reševati napake drugih, že
zaradi svoje varnosti.
Napotki Braneta Legana na 3. delu tečaja napredne vožnje motocikla - Varno na cesti. |
Da pa lahko pravilno reagiraš,
pa moraš obvladati vozilo, torej motocikel. To je predpogoj za kolikor toliko
varno upravljanje motorja v kritičnih situacijah. Pa kilometrina tukaj ne
pomaga kaj preveč. Poznam veliko motoristov, ki so prevozili desetine, če ne
celo stotine tisoče kilometrov, pa se niso nikoli naučili dobro voziti.
Preprosto so se naučili voziti napačno, in to ponavljali toliko časa, da jim je
sedaj to v podzavesti. Saj so do sedaj preživeli, bo že nekaj dobrega v tem,
kajne? Kakor za koga. Za tiste, ki vozijo za takšnim motoristom in mu rešujejo
napake, vsekakor ne.
Zato si ne dopustit, da se
naučiš napačno vozit. Poišči profesionalno pomoč. Raznih tečajev vožnje ne
podpiram zaradi tega, ker so mi všeč, tudi me, sploh zadnje čase, ne naučijo
več kaj novega. Podpiram jih, ker te opazuje profesionalec, ki ga je naučil
profesionalec in predaja svoje profesionalno znanje v varnem okolju, kjer lahko
ponavljaš vajo, kolikor ti srce poželi. Zapomni si – »Repetitio est mater
studiorum« (Ponavljanje je mati učenja). Večkrat, kot boš ponovil manever, bolj
ga boš obvladal. Ceste niso najboljše mesto za nenehno ponavljanje enega in
istega manevra. Sploh za zaviranje. Saj te bo še kdo od zadaj nasadil.
Tečaj "Varno na cesti" - neposredni napotki sredi rid na Mariji Reki |
In potem vsake toliko slišim
koga, kako so ti tečaji dragi. Hja, koliko pa stane, če se kam zabiješ?
Pravzaprav, dajmo takole – koliko stane komplet gum? Koliko stane Akrapovič?
Ali podobne stvari. Relativna cena tečaja, glede na to, kar ponudijo sploh
začetnikom ni tako zelo visoka. Znanje ti ostane, potem ga rabiš samo še čim
večkrat udejanjit v realnem okolju.
Ne zanašaj se preveč na
gostilniško debatiranje. Obstaja ogromno motoristov, ki so požrli vso pamet
tega sveta in te oborožijo z milijonom napačnih informacij. Pazi se takšnih
vsevedov.
Pri obvladovanju vozila je
zelo pomembno tudi to, da vsaj v osnovi razumeš, kako vozilo in konec koncev
tudi motoristova psihologija deluje. Jaz
sem dve zimi goltal literaturo od Twist of the wrist do Moto GP technique (samo
zato, da zdaj moji tega ni treba, lenobi 😊), potem pa vsako leto en korak dlje napredoval. S pravilnim,
profesionalnim učenjem bi napredoval hitreje.
Ne si mislit, da je opravljen
izpit za vozilo že kar obvladanje vozila. Da, podpisal si, da poznaš CPP in na
izpitni vožnji pokazal nekaj osnovnega obvladovanja najmanjšega še primernega
motocikla za svojo kategorijo. Itak boš takoj kupil čim večjo žival, ki jo
dobiš za svoje prihranke. Torej to nič ne šteje.
Kaj pa lahko sam narediš za
boljšo vožnjo?
Veliko lahko tudi sam
potreniraš. Če si tak, kot jaz, ko se mi ne da pozimi matrat na motorju, potem
si pomladi prav lepo zakrnel in zaležan. Pojdi na najbližji poligon ali kakšno
prazno parkirišče, si postavi stožce ali kaj podobnega in malo povadi kakšen
slalom ali osmico. Toliko, da spet pridobiš občutek za nagib in boš vsaj skozi
rondoje normalno prišel.
Trening na poligonu v Jaršah |
Pa poskusi malo zaviranja v sili. Predvsem zaviranje
je zaradi nekega čudnega vzroka strah in trepet veliko motoristov.
Zaviranje v sili, trening napredne vožnje motocikla na Vranskem z Vojkom Safran |
Obdrži se v motoristični
kondiciji. Saj imaš kje blizu kakšne pametne ovinke. Vzemi si čas zanje. Tudi
če si polno zaseden, si utrgaj čas zanje. Ali pa se kdaj zapelji v službo z
motorjem. Prava škoda je, ko slišim motoriste, kako malo kilometrov delajo na
leto – zakaj potem sploh imajo motor? Že tako ali tako smo bolj izpostavljeni
na motociklu in rabimo tudi zaradi tega nekoliko boljše obvladovanje vozila,
kot če bi bili v avtu.
Preizkusi se v različnih tipih
vožnje – po makadamu, supermoto, pista,… Vsaka zvrst ima določene tehnike, ki
ti lahko kdaj pridejo prav.
Jesenske furce te natrenirajo v opazovanju tal in izogibanju raznovrstnim potencialnim nevarnostim. |
Eksperimentiraj z različnimi
motocikli. Motocikli so zelo specifična vozila, imaš polno različnih vrst, od
kroserjev do dirkalcev za pisto. Z vsem se da dobro zabavati in se zraven še
marsikaj pametnega naučiš.
Tako, zdaj pa hitro na motor.
Dober motorist parkira motor
doma!
Ni komentarjev:
Objavite komentar