nedelja, 9. december 2018

[Varno na moto furah in avanturah] Kaj lahko naredim za svojo varnost - 7. del

- 7. del -

Skrbi za svoj motocikel



Brez skrbi, za vožnjo motocikla ne potrebuješ mehaničnega predznanja. Je pa dobro, da znaš vsaj pogledati, v kakšnem stanju je tvoj motocikel. Tukaj ne bo govora o tem, kako se pere motor, ali kaj podobnega. To je stvar vsakega posameznika – nekateri imajo radi usrane motocikle, drugi radi posadimo svoje premoženje na kaj čistega. Tudi debat, ali lahko pereš motor z visokotlačnim čistilcem tukaj ne bo.

Bo pa nekaj napisanega o hitri rutini, ki bi jo moral vsak kolikor toliko obvladati. To je čisto navaden seznam stvari, ki jih vsake toliko pač malo pogledaš in v primeru, da ti je kaj sumljivega ukrepaš. Veliko stvari lahko popraviš sam z nekaj malega mehaničnega znanja, kot je dolivanje tekočin in vijačenje 😊. Ostalo pa lahko prepustiš bolj usposobljenim od sebe.

Če že vse to obvladaš, potem nehaj brati – pisanje bo bolj namenjeno začetnikom, oziroma tem, ki so še negotovi in se lovijo okrog vzdrževanja motocikla. Ne bo nobenega poglobljenega mehaničnega znanja. Aja, pa če imaš fancy motocikel, ki mu zaupaš, da ti bo vse preveril in slepo zaupaš elektroniki, da vse opravi namesto tebe, tudi ni potrebno nadaljevati branja. Elektronika nikoli ne zataji in je nadomestilo za preventivo 😊.



Preden pelješ motor k mehaniku, ker ti škripa stojalo na motociklu, se poskušaj pozanimati, če se glede kakšnega čudnega zvoka sploh splača sekirati. Veliko začetnikov, ki so prvič na motorju preseneti ropotanje ventilov in odmične verige. Motor na motociklu je pač manj izoliran in se več sliši. Poskusi najt kolega s podobnim motorjem in primerjaj.

Drug ekstrem pa je, da nič ne slišiš, oziroma se ti vse zdi normalno. Ne se zanašati, da ti bodo mehaniki na servisih vse pregledali, pogledali in odpravili. Konec koncev mehanik ne vozi motocikla.

Marsikdo dela tako malo kilometrov, da se mu zdi nesmiselno preveriti stanje motocikla. Konec koncev – kaj se pa lahko zgodi parkiranemu motociklu? No, tudi ko je motocikel parkiran, se določene zadeve starajo. Ni zaman napisano v uporabniških priročnikih, da je potrebno servis narediti po določenem številu prevoženih kilometrov ali pa po določenem času, kar pač pride prej.
Preden pa se lotiš česarkoli, pa le poglej navodila za uporabo, ki jih dobiš zraven motocikla. Če ga nisi dobil, ali pa je v nerazumljivem jeziku, ga poišči na internetu. Ne boš verjel koliko priročnikov, celo servisnih priročnikov, se valja tam. Da ne bo potem potrebno spraševati, na koliko barov se polni gume. Vse ti piše – ne bodi len in beri. Nimaš možganov za to, da ti ušesa narazen držijo, pa tudi pismenost je dovolj visoka, da bi moral brez problemov razumeti vse črke v abecedi.



Olje in tekočine
Poglej pod motor. So kakšna znamenja, da kaj spušča? Poglej po motorju, če so kje kakšna znamenja spuščanja tekočin. Lahko, da so kakšna tesnila že slaba in jih bo potrebno zamenjati.
Preveri, če imaš dovolj olja v motorju. Kakšni motorji normalno pokurijo nekaj olja med obratovanjem. Ne jih pustit žejne in nepodmazane.

Preveri, če imaš dovolj tekočine v rezervoarjih za zavore. Kdaj je bila nazadnje menjana tekočina v zavornem sistemu? Ta tekočina je zelo podvržena staranju, saj veže nase vodo in s tem počasi izgublja svoje lastnosti. Sem videl marsikaterega motorista, ki to zanemarja. Kdo se bi za to sekiral, saj je dost, da olje menjaš, kajne?

Preveri ekspanzijsko posodo za hladilno tekočino. Je v hladilnem sistemu dovolj tekočine?



Gume
  • Imaš še dosti profila na gumah? So kje kakšna vidnejša znamenja poškodb, kot so zareze od ostrih predmetov?
  • Je tlak v gumah ustrezen?
  • Malo potresi gume levo in desno. Je kakšen »zrak« v ležajih?
  • So tesnila ležajev še dobra?
  • Poglej malo ploščice na zavorah – so še zadostne debeline?
  • Se kolesa vrtijo brez pretiranega upora?
  • So platišča brez razpok?
  • So napere (če jih imaš) pravilno zategnjene? To lahko preveriš enostavno tako, da greš s palico čez napere in če nimajo značilnega visokega tona (kot na ksilofonu), so popustile in jih je treba nekoliko privijačit. Ampak ne počet tega sam, razen če res, res, res veš, kaj delaš. Tukaj ne gre za enostavno privijanje, ampak je treba spremljati celotno kolo, če je še v "ravnini".


Veriga
  • Je namazana?
  • So kje kakšna odtrgana tesnila (gumice)? To bo zelo na hitro postaralo verigo in jo bo potrebno menjat.
  • So kakšni členki težko gibljivi (so postavljeni v V)? Počasi bo treba menjati verigo.
  • Je zobnik še v redu?
  • Kdaj si nazadnje preveril ohlapnost verige? Je nastavljena pravilno?

Vzmetenje
Ti pri tesnilih teče ven olje? Je del, kjer se posedajo amortizerji čist in brez ostrih predmetov? Resno mislim, znanka si je tja nalepila vinjeto in je seveda ob zaviranju vsakič malo načela tesnila. Na koncu ji je vse skupaj spustilo. Še dobro, da je šlo mimo gume.
Včasih vzmetenje preverim tudi tako, da malo zaniham prednji del, da vidim, če vse deluje tako, kot mora.

Svetila
Saj poznamo rutino – dolge, kratke, smerokazi, zavorna luč, pozicijske luči.

Troblja
Le daj malo potestiraj tudi trobljo. Kje v Aziji je bolj pomembna kot zavora 😊.


Občasno pa le operi svoj motocikel. Tako vidiš marsikakšno napakico, ki jo zakrije prah in umazanija – razpoke, ohranjenost raznih cevi, ipd. Tako spoznaš tudi šibke točke svojega motocikla in jih lahko pravočasno odpraviš, še preden te motocikel pusti na cedilu kje na cesti.


Dober motorist parkira motor doma!

Ni komentarjev:

Objavite komentar